SLEDOVÁNÍ A STAHOVÁNÍ NA TĚCHTO STRÁNKÁCH
JE UMOŽNĚNO POUZE PŘIHLÁŠENÝM UŽIVATELŮM!



V případě, že vám naše skrývací lišty s obsahy nefungují, zkontrolujte, zda-li jste přihlášeni.


Děkujeme za přečtení.




Změna rezidenčního statusu ~

Jak jsem psala v minulém článku, protože to chci lidem z ČR, kteří se dostanou do stejné situace jako já, ulehčit, tak vám dneska osvětlím nejjednodušší postup, jak to udělat, když se chcete vrhnout do sňatku s japonským občanem, anebo když už jste to udělali, a chcete zůstat v Japonsku, a nechcete aplikovat pro to příšerné COE, které jen natahuje čas.
Proces sňatku jsme prošli v minulém článku, takže teď jsme ve fázi, kdy už sňatek proběhl,
anebo se na něj za pár dnů chystáte.
Tak, jdeme na to:

krok 1. - odjet do Japonska na klasické 90-ti denní turistické vízum, či být v Jap. s tímhle statusem, tj. status turista/dočasný návštěvník (popř.s jiným typem víza)

krok 2. - vdát se/ oženit se, pokud jste to už neudělali v ČR nebo tady

krok 3. - potřebujete oddací listy z vaší rodné země - tj. na ambasádě v Jap. vám vydají váš oddací list, popř. vypíšou dopis, který dokazuje, že jste legálně vdaní/ženatí, jen to stále není zaevidováno na Zvláštní matrice v Brně, a vy na váš oddací list pořád čekáte.

krok 4. - tenhle krok je důležitý, protože potřebujete Koseki Tohon vaší drahé polovičky, a vaše jméno musí být v tom Koseki uvedeno. Vystavení Koseki po svatbě zabere pár dní. Pokud jste se tu oženili/vdali, budete na váš Koseki+marriage certificate čekat max. 2týdny. Pokud sňatek proběhl před nějakou dobou, a je už zaevidován na matrič.úřadě v Jap., Koseki vám vystaví na počkání.

krok 5. - dát dohromady všechny dokumenty, které budete potřebovat (jsou vypsané na stránkách imigračního, nicméně nějaké z nich tam uvedené nejsou) - formulář o změně rezidenčního statusu, Dotazníkový formulář, Koseki Tohon (manžel/manželka), oddací list z ČR a Japonska, fotka 4x3cm, pas, ID (manžel/manželka), Záruční dopis(manžel/manželka), Výpis příjmu za rok(manžel/manželka), potvrzení z práce o zaměstnání(manžel/manželka), potvrzení z práce o příjmu (manžel/manželka), výpis z účtu (manžel/manželka), fotky prokazující váš vztah, dopis vysvětlující váš vztah(manžel/manželka), sken vaší konverzace např. FB nebo emaily - my jsme k tomuhle všemu ještě přidali nájemní smlouvu k našemu domu, a šéf mojeho chlapa nám napsal dopis, ve kterém se za nás taky jakoby zaručil, že jsme opravdu manželé a blablabla. Sken konverzace jsme měli asi 50stran, fotek spolu 12, plus skeny z FB, kde jsme sdíleli nějaké společné fotky apod., a přihodili jsme i Valentýnskou kartu. Mimochodem, tu Valentýnskou kartu jsem vyrobila den předem, protože my Valentýna fakt neslavíme. Do toho dopisu, který vysvětluje váš vztah, jsme napsali, jak jsme se potkali, kdy jsme se vzali, jak žijeme apod. Psali jsme tam vyloženě věci jakože můj chlap chodí do práce, a já se starám o domácnost, dům, a vařím. Taky je dobré tam napsat, jaké společné aktivity máte, nebo co děláte o víkendech, jak spolu trávíte čas, prostě všechno co vás napadne, a co by mohlo hrát ve váš prospěch. Zároveň jsem ke všem těmhle papírům přidala i můj sken účtu, protože se říká, že je zajímá vaše finanční situace. Na účtě měl můj chlap v tu dobu něco přes milion jenů, a já jsem měla na mojem účtě něco okolo 250,000 jenů. Nezapomínejte, že všechny dokumenty musí být přeloženy do japonštiny - nicméně, nemusí být ověřeny notářem, tudíž si je můžete přeložit sami. Pokud budete řádně připraveni, nebudou mít žádný důvod k tomu, vás odmítnout.

krok 6. - jet na imigrační úřad daný pro vaši prefekturu. My jsme museli jet do Tokia - přestože v případě naší prefektury CHiba by měl tuhle změnu provést imigrační úřad v CHibě, tam bohužel místní koblížci nebyli schopni tento úkon provést, leda v případě, že by jim někdo devítkou mířil na hlavu, takže proto jsme nakonec zvolili Tokio.

krok 7. - samotný postup na imigračním (v Tokiu)
Tuhle částu musím rozepsat, protože to není tak jednoduché. Imigrační v Tokiu otevírá v 9:00. My jsme od nás z domu vyjížděli v 5ráno, a před imigračním byli po 7ráno, a už tam stepovalo asi pět lidí. Zařadili jsme se do fronty na parkoviště, ve které už taky byly 4 auta. Parkoviště pro imigrační má pouze 20 míst, takže pokud chcete zaparkovat, musíte tam být opravdu brzo. Jiné parkoviště tam není, ani se nikde jinde poblíž zaparkovat nedá, takže pokud přijedete později, musíte se zařadit do fronty na parking, a v té stojíte třeba i 2-3 hodiny. Parkoviště se otevírá v 8:00, a pak musíte vyčkat do 8:45, než se otevře imigrační budova. Úředníci začínají pracovat od 9:00. Ale to vás nemusí zajímat. Teď nastává část, kdy zamíříte na informační přepážku, a řeknete personálu, že jste se dočetli/popř. že vám nějaký úředník sdělil, že je možné, když už jste v zemi, a jste vdaní/ženatí, udělat nějakou tu změnu rezidenčního statusu. Oni na té informační přepážce mluví i anglicky, a pokud nevíte, jak něco vyplnit, tak vám s tím pomůžou. Je tam spousta cizinců, co neví, jak všechny ty formuláře vyplnit. Nebojte se, jestli tam budete mít nějaké věci přepisované atd.-ve finále to nikdo neřeší. No, oni vás z toho informačního koutku pošlou o patro výš, na hlavní přepážku B. Tam bude fronta, před náma bylo asi 30lidí, ale jde to rychle. Paní rychle čekuje vaše papíry, a posílá lidi na jednotlivé přepážky. Ona nám v tom aplikačním formuláři podtrhla věci, co máme dopsat, a řekla nám, ať přilepíme tu fotku na ten formulář, dala nám lístek s číslem 86, další poštovní lístek, kde se měla vypsat adresa a jméno, a poslala nás čekat do sektoru s přepážkami B, než se naše číslo objeví na tabuli. Takže jsme se vrátili zpátky na ty informace, tam nám ty holky pomohly vypsat ty chybějící věci (my s mojim chlapem v kanji fakt plavem), a šli jsme teda čekat do toho sektoru B. Za hodinu se naše číslo 86 konečně dostalo na řadu, tak jsme šli k přepážce - tam byl takový děda, tak se nás ptal, jestli jsme se vzali, vzal si papíry, prošel to, ještě nám řekl, ať přepíšeme nějaké věci, ofotil si můj pas, dal mi tam razítko "v aplikaci, prodlouženo na dva měsíce", a řekl, teď už jen čekejte, až se ten poštovní lístek vrátí poštou k vám. Ten děda či jiná osoba tam je k tomu, aby posoudil, jestli tuhle změnu rezidenčního statusu můžete udělat, nebo ne. Pokud vidí, že ji udělat můžete, dá vám to razítko do pasu, což znamená, že můžete zůstat v zemi až do doby, dokud není vaše žádost vyřízena. Pokud není vyřízena do dvou měsíců, jedete prostě zase na imigrační, řeknete, že ten výsledek stále nemáte, a oni vám dají nové razítko "v aplikaci" na další dva měsíce.

krok 8. - čekání na poštovní lístek. Teď jste ve fázi, kdy už jen čekáte na odezvu z imigračního. Na tom poštovním lístku jsou kolonky, a pokud je zaškrtlá kolonka 4000jenů, víte, že byla vaše žádost kladně vyřízena.
S tím poštovním lístkem už jen pojedete na imigrační, a oni vám tam vydají vaši rezidenční kartu. Ještě je tady možnost, že vás budou kontaktovat, abyste se dostavili na pohovor, kde se budou snažit zjistit, zdali je vaše manželství pravé, anebo vám pošlou dopis, jestli můžet zaslat nějaké chybějící dokumenty.
Takže voala, pokud šlo vše hladce, máte rezidenční kartu.
A ještě k té výměně pasu - pokud se rozhodnete přijmout příjmení vašeho jap.partnera/partnerky, tu změnu statusu udělejte se starým pasem. Potom, až máte v ruce jak rez.kartu a tak i nový pas, prostě si zažádáte o novou rez.kartu - v Tokiu to dělají konkrétně na přepážkách D1 a D2 (pro ty, co se chtějí vyhnout čekání), a je k tomu třeba jen starý+nový pas (holky z české ambasády vám starý pas nechají, a pak jim ho pošlete poštou, protože ČR ty staré pasy vyžaduje zpátky), Koseki, fotka 3x4, stará rez.karta a žádost o změnu položky na rez.kartě (dají vám to na informacích na imigračním, a na tu žádost se napíše důvod, že z ČR to zkrátka trvá, než ten nový pas přijde, takže proto ho máte až teď + může se to napsat anglicky, ve finále to stejně nikdo nečte). Oni vám pak už jen na počkání vystaví novou rezidenční kartu.

Pokud jste vdaní/ženatí s jap.stát.příslušníkem, či se na to chystáte, rozhodně doporučuju postupovat skrz změnu rezidenčního statusu - důvod je prostý, je to totiž, jakobyste přímou cestou žádali o vízum, a je to rychlý postup. Navíc, oni tuhle žádost musí opravdu prozkoumat, není to jako COE, které v případě jedné chybějící věci smetou ze stolu.
Tak, pro dnešek opět končím, snad to nějakým pomůže. M.

0